Izba Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute opublikowały pierwszy obszerny raport na polskim rynku dotyczący nastrojów konsumentów e-commerce w czasie pandemii. Raport został przygotowany na grupie 1779 internautów w połowie marca br.
Najważniejsze tezy z raportu
Pierwsze strony raportu prezentują nastroje, które panują wśród konsumentów. Większość z badanych (64%) uważa, że koronawirus nie wycofa się w najbliższym czasie z Polski i obawia się o życie swoich bliskich oraz wpływ pandemii na gospodarkę. Co ważne dla sklepów internetowych, 37% badanych uważa zakupy online za bezpieczniejsze niż tradycyjne. 30% badanych uważa, że pandemia potrwa minimum 2 miesiące.
Idąc dalej, wprawdzie tylko 29% badanych obawia się o swoje stanowisko pracy, ale już 38% ma obawy związane z finansami. 9% ankietowanych uważa, że Państwo może uszczuplić nagromadzone oszczędności.
Justyna Skorupska, Pełnomocnik Zarządu e-point SA stwierdziła w komentarzu do raportu:
Dopóki działa łańcuch dostaw będziemy wolniej, ale dawać sobie radę. To spowolnienie należy wykorzystać na weryfikację i adaptację modeli biznesowych. Ekonomia co do zasady jest bezlitosna, ale z drugiej strony, po recesji zawsze przychodzi wzrost.
Trudno się z tą tezą nie zgodzić, zważywszy na niektóre sygnały napływające z USA, gdzie z jednej strony mamy rekordową liczbę bezrobotnych ale także gwałtowny wzrost wydatków na reklamę online. Marki zaczynają się dopasowywać do rzeczywistości, weryfikują modele biznesowe i dalej digitalizują się.
Cały raport do pobrania: https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/03/E-commerce-w-czasie-kryzysu-2020.pdf
A jak to wygląda na liczbach?
Edrone na podstawie danych zebranych od swoich klientów przygotował rewelacyjny wykres obrotów sklepów dzień po dniu, wraz z podziałem na branże. Co można z niego wyczytać? Nie będzie zaskoczeniem, że branża fashion przeżywa załamanie, podobnie jak branża prezentowa czy bieliźniana.
Jakie branże są wygrane? Oczywiście gry, branża dziecięca, leki, kosmetyki czy elektronika.
Przy okazji, polecam trochę popracować z poniższym raportem, można z niego wyczytać także jakie wartości koszyka / konwersji są średnie dla danej branży 🙂
Cały raport w wykonany w Google Data Studio znajdziecie tutaj
W kontekście nastrojów klientów e-commerce warto także zwrócić uwagę na zależność między ogłoszeniami rządowymi dotyczącymi kwarantanny za konwersją i ilością transakcji danego dnia. W wypadku jednego ze sklepów z segmentu Home & Garden dni widocznych spadków konwersji pokrywają się z dniami kolejnych obostrzeń i ogłoszeń: 4, 15 i 24 marca, aczkolwiek po tych terminach następuje odbicie.
Podsumowanie
Powyższe dane mogą niepokoić, ale dają także nadzieję. Dopóki w obiegu jest gotówka i łańcuchy dostaw działają nieprzerwanie przedsiębiorcy mają szansę, aby przeciwdziałać i wyjść z kryzysu mocniejsi. Różne statystyki pokazują, że firmy, które inwestowały w czasach recesji wychodziło z niej o 14% silniejsze od przedsiębiorstw, które tylko cięły koszty i czekały, żeby przetrwać.
E-commerce manager | specjalista SEO/SEM | FB ADS | doradca marketingowy z ponad 10-letnim stażem w digital marketingu, fan analityki i rozwiązań technologicznych