Tym artykułem rozpoczynam cotygodniowy cykl zbierający wartościowe materiały dla marketingowców i właścicieli firm. Główny nacisk kładę na PRAKTYCZNE porady i tutoriale, które ułatwiają pracę lub pokazują inne podejście do znanych problemów. Okazjonalnie dorzucę także informacje biznesowe, które mają wpływ na prowadzone przez nas prace.
Pandemia oraz idący za nią pod rękę kryzys już odcisnęły swoje piętno na światowej (i Polskiej) gospodarce. Wiele firm prześciga się w deklarowaniu pomocy dla innych, zarówno konsumentów jak i szpitali czy firm.
Również branża marketingowa nie śpi, od kilku tygodni obserwuję bardzo dużą ilość poradników i innego typu treści, które mają pomóc przedsiębiorcom w kryzysie (marketingowcy idą w ten trend jak dzik w żołędzie). Z jakością i użytecznością tych treści bywa różne, ale zdarzają się materiały o których koniecznie trzeba wspomnieć.
Poniżej moja subiektywna lista nowości z ostatniego tygodnia:
searchengineland.com: TIPS for local businesses
W podobnym tonie możemy poczytać na jednym z największych portali SEO i SEM. Autor zwrócił uwagę m.in. na googlowską blokadę opinii na profilach biznesowych ale także sugeruje zwiększenie zaangażowania w prowadzenie mediów społecznościowych i pozostanie w kontakcie z klientami. Jeżeli nawet nie przełoży się to na sprzedaż w bieżącym okresie to zaowocuje po okresie kwarantanny.
Google: Restaurant marketing strategy
Na oficjalnym blogu Google garść porad dla restauratorów jak walczyć z kryzysem. Ryan Olohan słusznie wskazuje, że już za pomocą zmian w profilu Google Business (czyli tym odpowiedzialnym za wyświetlanie danych na mapach) możemy pomóc naszym klientom zorientować się czy działamy a jeżeli tak to w jakich godzinach.
Dodatkowe zapewnienia o przestrzeganiu wyższych standardów higieny w kontekście wirusa też nie zawadzą.
Rand Fishkin: Marketing right now is hard
Ten artykuł jest nieco wcześniejszy, ale trafia w samo sedno. Wszelkie modele predykcyjne z których korzystaliśmy są obecnie nieaktualne, serwisy notują rekordowy ruch tylko nie koniecznie przekłada się to na sprzedaż. Rand podzielił najbliższe kilka miesięcy na 3 okresy: Koronawirus, Zmiana na życie w online, Powrót do nowej normalności, które w interesujący sposób opisuje i próbuje przewidzieć najbliższe wydarzenia.
Paweł Tkaczyk: Wyzwania samooogranizacji
Król polskiego storytellingu udziela się także w temacie walki z koronawirusem. Konkretnie – publikuje garść porad dotyczących samoorganizacji. Doświadczył tego każdy, kto z pracy w biurze przeniósł się do domu, potrzeba sporo samozaparcia, aby wszystkie swoje obowiązki wykonywać terminowo i nie marnować czasu na scrollowanie fejsa tylko np. przeczytać dobrą książkę czy zrobić dawno zaległy kurs online. Możliwości jest bez liku.
W ostatnim czasie nie znalazłem tego typu opracowania a dokładam także swoją cegiełkę do trendu #marketerzydlabiznesu i pokusiłem się o poradnik ale facebookowy. Znajdziecie go tutaj
E-commerce manager | specjalista SEO/SEM | FB ADS | doradca marketingowy z ponad 10-letnim stażem w digital marketingu, fan analityki i rozwiązań technologicznych