Reklama małej firmy w czasie pandemii

Przemysław Durczak

Koronawirus wymusił zawieszenie lub zgoła zmianę podejścia do biznesu wielu lokalnych przedsiębiorców. Część z nich nie ma wyjścia i musi czekać na zmianę sytuacji epidemiologicznej (np. dentyści) ale spora ilość przedsiębiorców próbuje się dostosować do zmienionych warunków rynkowych. Odpowiednia reklama małej firmy w czasie pandemii może być odpowiedzią na powstałą na rynku niszę.

Dobrym przykładem firm, które szybko się dostosowują jest Krakowski Handelek, który przez weekend wprowadził dostawę swoich chlebów i kanapek czy Centrum Gier Pegaz z Bydgoszcz, które zamiast stacjonarnie oferuje teraz gry z dowozem. W obu przypadkach biznes miał raczej charakter stacjonarny i tak też widnieje w świadomości konsumentów. Jak ich poinformować, że sytuacja się zmieniła i firma oferuje nową, dopasowaną do realiów usługę? Z pomocą przyjdzie tutaj Facebook.

Różni przedsiębiorcy – różne sytuacje

Przygotowując ten poradnik zdecydowałem, że skupię się na tych firmach, które do tej pory nie oferowały usług z dowozem i nie mają do tego przygotowanej infrastruktury (strony z zamówieniami online, świadomych klientów itp.), ponieważ te firmy muszę zintensyfikować działania, ale mają już bazę do której mogą sięgać – dotychczasowych klientów.

Firmy, które do tej pory działały tylko lokalnie mają dużo mniejsze pole do popisu i skromniejsze możliwości. Nie oznacza to jednak, że nic nie można zrobić. Facebook sam w sobie dostarcza kilka narzędzi, które w prosty sposób pozwolą na komunikację z potencjalnymi klientami i poinformowanie ich o dostępnej usłudze.

Mniejsze knajpki mogą także skorzystać (dodatkowo) z prezentacji oferty na darmowej platformie localspots na której można informować swoich klientów (ale też użytkowników aplikacji, co ma swoje ograniczenia) o utrzymaniu działalności.

Planowanie kampanii

Na początku polecam wziąć kartkę i długopis i odpowiedzieć sobie na kilka pytań dotyczących swojej działalności i tego w jaki sposób chcesz kontaktować się z klientem. Warto także określić, kim jest Twój klient oraz jaką usługę chcesz mu zaoferować. Może być to oczywiście kilka usług i różne typy klienta, takie rozróżnienie przyda nam się później.

Dzisiaj chcę Ci pokazać w jaki sposób nawiązać kontakt z klientem za pomocą Messengera lub telefonu. W tym drugim przypadku, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, ustaw sobie numer kontaktowy pod przyciskiem poniżej nagłówka, na swoim fanpage’u. Jeżeli chciałbyś rozwijać swój fanpage to takie rozwiązanie zwiększa szansę na to, że potencjalny klient zadzwoni. Jak sprawdzić, czy dzwoni z Facebooka? Starą praktyką jest podanie do kontaktu numeru telefonu, który nigdzie indziej nie figuruje. Będziesz wtedy miał 100% pewności, że połączenia są z tego kanału sprzedażowego.

Reklama małej firmy w czasie pandemii
Reklama małej firmy w czasie pandemii
Reklama małej firmy w czasie pandemii

Budujemy kampanię reklamową dla małej firmy

Po tych wstępnych konfiguracjach przejdźmy do tworzenia reklamy. W pierwszym kroku należy wybrać sposób, w jaki chcesz, aby klienci się kontaktowali. Jeżeli ma to być telefon to wybierz kampanię nastawioną na Zasięg lub na Aktywność. Polecam zwłaszcza to drugie rozwiązanie, ponieważ użytkownika można namówić także na polubienie profilu, co przyda się na przyszłość.

Najciekawszym rozwiązaniem jest jednak kampania optymalizowana na Wiadomości. Oznacza to, że algorytm Facebooka będzie starał się tak dobrać osobę, która zobaczy reklamę, aby ta skontaktowała się z Tobą przez Messengera. Dalszy etap zależy tylko od Twojej kreatywności.

Jak przygotować reklamę na Facebooku dla małej firmy?

Po wybraniu celu marketingowego Wiadomości, zobaczymy ekran przygotowania zestawu reklam. Na samej górze wybieramy opcję (z rozwijanego menu) Kliknięcia przenoszące, która przeniesie użytkownika po kliknięciu od razu do naszego Messengera. Teraz musimy wybrać grupę docelową. Sięgamy do notatek, które zrobiliśmy wcześniej i wybieram:

  1. Lokalizacja czyli obszar działania: – tutaj możemy wybrać nawet pojedyncze większe ulice czy też dzielnice. Na przykładzie pokazuję zasięg dla dzielnicy Kapuściska w Bydgoszczy
  2. Wiek i płeć – tutaj warto się zastanowić, inaczej będziemy komunikować reklamę do młodej kobiety a inaczej do starszego mężczyzny
  3. Szczegółowe opcje targetowania: po rozwinięciu tej opcji możemy spróbować bardzo dokładnie dopasować użytkowników Facebooka do naszej oferty. Można wybrać np.:
  • Rodziców dzieci w wieku 1-2 – > idealne dla sklepów z asortymentem dla dzieci, pieluchami itp.,
  • Rodziców dzieci w wieku 3-5 (oraz starszych), żeby zaoferować im jakąś interesującą zabawkę, czy też grę planszową, aby nie nudziły się w domu
  • Fanów kuchni orientalnej
  • Zainteresowanych Restauracją typu fast food (tutaj wyszło, że w dzielnicy Kapuściska jest blisko 5400 osób o takich zainteresowaniach, co pokazuje licznik w prawym górnym rogu)

Z innych pomysłów – reklamy możemy też wycelować w osoby, które udzielają się na naszym fanpage’u, komentują, oglądają filmy, są fanami. Taka reklama będzie tańsza niż zaproponowana powyżej, ale musimy mieć na fanpage’u ruch aby kampania była efektywna.

W wypadku kampanii o celu marketingowym Wiadomości jedną z metod rozliczenia jest rozliczanie się za każdą wiadomość na Messengerze. Jest to o tyle korzystne, że płacimy (nie wchodząc w szczegóły) za każdy kontakt, który dojdzie do skutku. Niestety nie mamy możliwości zdecydowania czego ten kontakt ma dotyczyć, to już zależy tylko od przygotowanej przez nas reklamy.

Jaka może być cena jednego kontaktu? Bardzo zależy to od branży i targetowania. Im bardziej dokładnie wybierzemy grupę odbiorców tym wyższą stawkę uzyskamy, ale z drugiej strony kontakt powinien być bardziej konkretny. Stawki mogą się mocno różnić i oscylować od kilku do nawet kilkudziesięciu złoty. Niestety trzeba to przetestować.

Kreacja reklamowa

Jeżeli wiemy już komu chcemy pokazać reklamę czas na jej przygotowanie. Facebook daje dużo możliwości różnicowania reklam i powinno się testować jaka kreacja będzie najbardziej skuteczna. Z ogólnych zasad – dobrej jakości zdjęcie, bez tekstu (za które Facebook obcina zasięgi) i krótki i chwytliwy tekst, najlepiej zawierający cenę to podstawy do sukcesu. Przekaz należy dopasować do wybranej wcześniej grupy docelowej. Kilka przykładów takich zestawów:

  • sklep z grami planszowymi, komunikat skierowany do rodziców dzieci 3-5 lat – Twoja pociecha spędza teraz więcej czasu w domu? Zapewnij jej rozrywkę i jednocześnie dobrą zabawę! Mamy w ofercie gry dla dzieci w wieku 3-5 lat z dowozem do Twojego domu!
  • szewc, komunikat skierowany do kobiet w wieku 30-50 – Rzadziej ubierasz ulubione buty? To dobry moment, żeby wymienić im fleki lub naprawić obcasy. Za naprawę zapłacisz przelewem a ja odbiorę i dostarczę buty po naprawie.
  • lokalny rzeźnik, komunikat skierowany do kobiet zamężnych w wieku 30-50 – Chcesz zrobić pyszny obiad bez wychodzenia z domu? A może śniadanie z aromatycznymi wędlinami? Przywiozę Twoje ulubione mięsa i wędliny pod wskazany adres!
  • kebab, komunikat skierowany do mężczyzn w wieku 18-24 – Piątek a Ty nie na kebsie z kumplami? Zamiast wychodzić napisz do nas! Przywieziemy Ci ulubionego kebaba prosto do domu!

Ostatni przykład nieco rozrywkowy, ale może zadziałać w takiej grupie wiekowej. Oczywiście przykłady można mnożyć, ogranicza nas tylko własna kreatywność.

Razem z Centrum Gier Pegaz przygotowaliśmy krótko przed świętami kampanię FB Ads, która wykorzystała opisane wyżej techniki.

Jesteś zainteresowany taką formą reklamy? Szukasz wsparcia w reklamie w internecie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.