Atrybuty linków – kompletna lista atrybutów dla każdego SEO’wca

Przemysław Durczak
Atrybuty linków - kompletne zestawienie

Atrybuty linków, w tym słynne nofollow towarzyszą nam od dawna. Wspomniane nofollow zostało ogłoszone już w 2005 roku, także szmat czasu temu. Od tamtego momentu rola atrybutów się zmieniła, ale nadal są one chętnie stosowane przez programistów i specjalistów SEO do oznaczania linków dla wyszukiwarki Google.

Przez lata uzbierała się spora liczba atrybutów, postaram się pokrótce omówić każdy z nich. Na wstępie jednak kilka informacji o tym jak się je w ogóle używa.

Jak stosować atrybuty linków?

Do zastosowania odpowiedniego atrybutu rel potrzeba albo minimalnej znajomości HTML’a albo też wykorzystania wtyczki do posiadanej strony. Przykładowo WordPress “firmowo” nadaje określone atrybuty linkom, chociaż można mieć na to wpływ za pomocą wtyczek np. Yoast lub Rank Math.

<a href="https://dzikimarketing.pl" rel="nofollow" title="Dzikimarketing" target="_blank">dzikimarketing.pl</a>

Powyżej prezentuję podstawowy kod linka, kierujący do innej strony internetowej. Atrybut dopisujemy do linku dołączając do niego atrybut rel= i w “” wpisując interesującą nas wartość. A co jeżeli chciałbym połączyć 2 lub więcej atrybutów w 1 linku? Najprościej jest to zrobić tak:

<a href="https://dzikimarketing.pl" rel="nofollow noreferrer noopener" title="Dzikimarketing" target="_blank">dzikimarketing.pl</a>

Nie spotkałem się z limitem ilości atrybutów przypisanych do jednego linku, ale też nie widziałem więcej niż 3 na raz. Z reguły po prostu nie ma takiej potrzeby.

Atrybuty linków w zastosowaniach SEO

Do czego wykorzystuje się atrybuty linków?

Jak wspomniałem, atrybuty mają wiele różnych ról, które za chwilę omówimy. Jednak najczęściej korzystają z nich SEO’wcy do oznaczania linków wychodzących z witryny. Jeżeli jedna strona linkuje do drugiej to część jej “splendoru”, nazywanego też link juice przechodzi na stronę linkowaną.

W celu ograniczenia tej “straty” wykorzystuje się atrybuty nofollow i noindex, chociaż ta metoda jest coraz bardziej zawodna. Nie tak dawno Google ogłosił, że jego wyszukiwarka będzie tylko sugerować się atrybutom nadanym linkom a nie jak do tej pory stosować się do nich bezwzględnie.

Atrybut nofollow

O tym atrybucie pisałem już przy okazji wspomnianej już wyżej zmiany. Tutaj zajmę się tym jak on w praktyce działa (albo i działał).

W praktyce nofollow nie pozwala robotom wyszukiwarek podążać za linkiem. Innymi słowy Google odnotuje, że taki link jest umieszczony na Waszej stronie, ale nie przejdzie za tym linkiem. Tego typu link był do niedawna dużo mniej wart z punktu widzenia pozycjonowania, chociaż jego rola wzrastała.

Atrybut noindex

Atrybut zbliżony do nofollow, ale z 1 istotną różnicą. W tym konkretnym wypadku Google lub inny roboty wyszukiwarki nie może zaindeksować (czyli dodać do swojego indeksu) linku, który został w ten sposób opisany. Z takiego rozwiązania korzysta się, gdy chcemy zrobić link do strony, która nie powinna zostać zaindeksowana przez roboty wyszukiwarki.

Atrybut dofollow

Odwrotność nofollow – wręcz zachęca roboty wyszukiwarki do odwiedzenia strony docelowej. Generalnie zbędny, ponieważ linki domyślnie mają atrybut dofollow.

Atrybut author

Atrybut ten służy do wskazania, że link prowadzi do strony autora danej treści. WordPress domyślnie opisuje w ten sposób link do strony z wszystkimi artykułami danego autora.

Atrybut alternate

Użyteczny atrybut w sytuacji, gdy posiadamy wersję drukowaną strony a chcemy uniknąć duplikatu treści. Oczywiście strony z wersją drukowaną warto dodatkowo opisać znacznikiem canonical w sekcji meta.

Atrybut external

Atrybut ten wskazuje, że link prowadzi do zawartości w innym serwisie.

Atrybut help

Tym atrybutem można opisać link prowadzący do strony z FAQ lub help desk

Atrybuty next / prev

Te dwa atrybuty stosuje się odpowiednio, aby opisać następną / poprzednią stronę, w sytuacji gdy jej zawartość została podzielona. Przykładowo, jeżeli macie galerię złożoną z kilku zdjęć na osobnych podstronach ale powiązaną tematycznie to warto opisać linki tymi właśnie atrybutami.

Atrybut licence

Ten atrybut wskazuje wyszukiwarkom, że link prowadzi do strony z informacjami o licencji do danego zasobu, treści czy zdjęć lub filmów. Niezbyt popularny.

Atrybut noreferrer

Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Kiedy ktoś klika w link to przeglądarka notuje informację skąd użytkownik trafił na stronę docelową. Dlatego w Google Analytics widać informację w jaki sposób w internecie porusza się użytkownik. Noreferrer to atrybut, który powoduje, że ta informacja nie jest wysyłana przez przeglądarkę. Dla użytkownika link wygląda tak samo, ale Google Analytics może takie wejść odnotować jako direct / none.

Nie zmienia to faktu, że robot wyszukiwarki podąży za takim linkiem i go poprawnie zaindeksuje. Noreferrer jest zawarty w specyfikacji HTML 5.

Atrybut noopener

Noopener to atrybut, który ma poprawiać bezpieczeństwo i uodpornić użytkowników na część ataków phishingowych. Stosowany jest w kombinacji z innym atrybutem, który otwiera strony w osobnych kartach czyli target=”_blank”. Okazuje się, że możliwe jest przejęcie otwarcia takiego linku przez osoby trzecie i podłożenie nam zupełnie innej, najczęściej szkodliwej treści. Atrybut noopener warto stosować zawsze razem z target=”_blank” jako element dobrych praktyk. W Wodpresie od wersji 4.7 jest to standard.

Atrybut sponsored

Atrybut sponsored opisywałem już wcześniej, został od przedstawiony około miesiąca temu. Służy do oznaczania treści, która jest płatna np. linków do strony sponsora artykułu.

Atrybut ugc 

Atrybut ugc to również pewna nowość. User Generated Content – tak należy rozwinąć ten skrót. Jest to argument, którym opisuje się linki wygenerowane przez użytkowników np. w komentarzach do postów na blogach czy na forach internetowych.

Z punktu widzenia SEO, istotne atrybuty linków do oczywiście nofollow, noindex a także sponsored / ugc, chociaż przedstawiciele Google twierdzą, że od marca 2020 wyszukiwarka wykorzystuje je tylko w formie podpowiedzi.

To już koniec mojego małego podsumowania atrybutów linków, które są obecnie w użyciu. Mam nadzieję, że moje zestawienie okazało się dla Was pomocne, dajcie znać w komentarzach.


źródło: w3schools.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.